Päivitetty 14.9.2022
Verkkokauppa
YRITYS ”Moderni Lasikauppa” (Suomen Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteriin rekisteröity arvonlisäverovelvollinen kaupallinen toimija) myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille ja kaikille yrityksille Suomeen ja EU-alueelle Internet-verkkokaupan välityksellä. Tuotteiden hinnat näkyvät sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin ilman ennakkoilmoitusta.
Käyttöehdot ja yksityisyyden suoja
Selaamalla tai käyttämällä sivustoa käyttäjä hyväksyy sivuston käyttöehdot. Palvelun tarjoaja ei ole vastuussa mistään sivustolla olevan mahdollisesti virheellisen tiedon aiheuttamasta mielipahasta, taloudellisesta tms. vahingosta. Sivuston generoimia lasituotteiden mittakuvia ei saa kopioida, levittää, muokata tai käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin Moderni Lasikauppa www.lasit.fi sivustolla lasituotteen suunnittelu tai ostotarkoitukseen.
Evästeet: Moderni Lasikauppa www.lasit.fi sivusto käyttää toimiakseen ja käyttäjän toimintaa helpottaakseen evästeitä. Sivusto käyttää myös Google Analytics kävijävirran määrä- ja käyttöseurantaa Google Analyticsin ehtojen ja tuotekuvauksen mukaisesti.
Moderni lasikauppa ei luovuta asiakkaidensa tietoja kenellekkään taholle, jolle ei ole välttämätöntä saada tietoja (luovutetaan esimerkiksi rahtiyhtiöille kuljetusta varten, maksulaitoksille maksutietojen käsittelyä varten yms.).
Tilaaminen
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkokaupan kassalla. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Maksaminen
Maksupalvelutarjoaja
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com
Maksutapojen sopimusehdot
Kaikkien eri maksutapojen sopimusehdot (pankki, luottokortti, lasku, osamaksu) löydätte osoitteesta: https://www.paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta
Asiakkaan on tutustuttava sopimusehtoihin ennen tilauksen hyväksymistä.
Tilaus- ja maksuvahvistus
Onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostiisi lähetetään tilausvahvistus.. Vahvistusviestien lähettäminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista tilauksen yhteydessä. Jos sähköpostia ei 1 tunnin sisään ole tullut perille – tarkista aina ensin sähköpostin roskapostit-kansio. Jos posti ei ole roskaposteissa, ota yhteyttä myyjään osoitteeseen asiakaspalvelu@lasit.fi.
Mikäli myyjällä ei ole mahdollista valmistaa asiakkaan tilaamaa tuotetta (johtuen esimerkiksi verkkokaupan teknisestä virheestä – verkkokauppa on sallinut asiakkaan tilata tuotteen sellaisilla tiedoilla tai hinnalla, mitä ei voi toteuttaa tai ole tarkoituksenmukaista), myyjällä on oikeus peruuttaa kauppa ja myyjä palauttaa asiakkaalle koko kauppasumman. Myyjä ei tässä tilanteessa ole velvollinen maksamaan asiakkaalle korvauksia.
Toimitustapa ja -kulut
Pienet tilaukset (pakkaus alle 60x80x15cm) toimitetaan pääsääntöisesti pakettukuljetuksella pihaan saakka. Suuremmat tilaukset toimittaa lähettäjän valitsema rahtiyhtiö. Tilaus toimitetaan niin lähelle asiakkaan antamaa osoitetta, kuin kuljetusyhtiö kohtuullisesti pystyy jakelu -kuorma-autollaan kuljettamaan. Kuljetusyhtö toimittaa kuljetuksen jakeluautosta alas ajoneuvon viereen, mutta ei rakennuksiin sisälle. Kuorma-autoilla ei esimerkiksi pysty kuljettamaan tavaraa pienille kesämökkiteille yms. kohteisiin. Tällöin asiakkaalla on velvollisuus noutaa tuotteet lähimmästä pisteestä, mihin toimitus onnistuu, minkä rahtiyhtiö määrittää.
Tilauksen toimituskulut sisältyvät aina ilmoitettuun loppusummaan.
Toimitamme tilaukset kirjattuna (esim. postipaketit tai rahtilähetykset) tai kirjaamattomana toimituksena, joista kirjattuja lähetyksiä voi seurata lähetystunnuksella.
Pienet keveät (alle 30kg) tilaukset toimitetaan päääsääntöisesti kestävään kevytpakkaukseen pakattuna (styrox+pahvi). Tätä suuremmat tilaukset toimitetaan pakattuna vahvaan puupakkaukseen, jolla pyritään varmistamaan että tuotteet tulevat ehjänä perille.
Asiakas vastaa täysin pakkausten hävittämisestä/kierrätyksestä, sekä valmiudestaan avata pakkaukset. Avaukseen voidaan tarvita esimerkiksi mattopuukkoa/saksia, ruuvimeisseliä (ristipää) tai ruuvimeisseliä (TORX20 tai 25). Pakkausta avatessa asiakkaan on oltava varovainen jottei vahingoittaisi pakkauksen sisällä olevaa tuotetta. Asiakkaalla oltava myös mahdollisuus tarpeen vaatiessa hävittää virheellinen tuote omalla kustannuksellaan.
Toimitusaika
Tuotteiden valmistusaika näytetään tuotteen lisätiedoissa. Mikäli asiakas tilaa useamman tuotteen, ja tuotteilla on eri valmistusajat, pisin valmistusaika määrää milloin koko tilaus on valmis lähetettäväksi. Tällöin kaikki tilaukset toimitetaan yhdellä toimituskerralla. Toimitusaikaan lisätään valmistusajan lisäksi myös rahdinkuljettajan käyttämä aika (arviolta noin 1-5 työpäivää) tuotteiden toimitukseen eli toimitusaika muodostuu tuotteiden valmistusajasta sekä lisäksi rahdinkuljettajan käyttämästä ajasta. Tarkemmat ajat ilmoitetaan tilauksen yhteydessä.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä tai välittömistä haitoista. Poikkeavista toimitusajoista tiedotetaan verkkokaupan etusivulla niin pian kuin mahdollista.
Vaihto- ja palautusehdot
Kaikki verkkokaupassamme myymät tuotteet valmistetaan asiakkaalle asiakkaan tilauksen perusteella määrämittaan, joten tuotteilla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta.
Ongelmatilanteet
Jos tuote on vioittunut kuljetuksessa, on tuotteesta tehtävä välittömästi kirjallinen reklamaatio rahdinkuljettajalle, sekä merkittävä rahtikirjaan viat ja puutteet ennen rahtikirjan allekirjoittamista.
Mikäli tuote ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa myyjään. Tuotteen tarkistelussa käytetään alla olevia Laatu ja valmistustoleransseja
Mahdollisista tuotevirheistä asiakkaan pitää pystyä toimittamaan sähköpostin välityksellä kuvat virheestä niin että virheen vieressä kulkee mittanauha. Kuva pitää olla riittävän selkeä ja hyvälaatuinen jotta virhe on helppo todeta valokuvan perusteella.
Virheellistä tuotetta ei saa asentaa paikoilleen.
Mistään virheellisen, tai kuljetuksessa vaurioituneen, tuotteen välittömästi tai välillisesti asiakkaalle aiheutuneista kuluista emme ole velvollisia suorittamaan korvausta. Mahdollisen rikkoutuneen tai virheellisen tuotteen kohdalla, asiakas vastaa itse tuotteen hävittämisestä.
Virhevastuu ei korvaa koskaan:
- lasin rikkoutumista tai rikkoutumisesta aiheutuvaa vauriota asiakkaalle tai asiakkaan muihin materiaaleihin
- lasin käytöstä johtuvaa lasin normaalia kulumista tai naarmuuntumista.
Tuotteet
Suurin iso verkkokaupassamme myytävistä tuotteista on lasituotteita. Myös peilit ovat lasituotteita. Lasi väärin käytettynä voi olla vaarallinen. Asiakkaan tulee aina itse varmistua tilaamansa lasituotteen soveltuvuudesta omaan käyttötarkoitukseensa, sekä siitä, että asiakas on omatoimisesti kykenevä käyttämään, huoltamaan ja asentamaan tilaamansa tuotteen. Mikäli jokin asia askarruttaa, ota yhteyttä myyjän asiakaspalveluun ennen tilauksen tekemistä asiakaspalvelu@lasit.fi. Autamme mielellämme!
Laatu ja valmistustoleranssit
Lasituotteiden valmistuksessa käytetään pääsääntöisesti Suomen Tasolasiyhdistys RY:n määrittelemiä toleransseja lasipaksuuden, lasien valmistusmittojen, sallittujen naarmukokojen yms. laatuseikkojen suhteen.
Mikäli em. ohjeistus poikkeaa täällä mainitusta, käytetään ensisijaisesti täällä mainittua laatuohjeistusta.
Lyhyesti:
Lasia tarkastellaan 2m etäisyydeltä epäsuorassa valossa (ei siis esimerkiksi valolähdettä tai aurinkoa vasten). Lasiin ei saa johtaa valoa lasin reunasta sisään.
Lasien värit
Asiakas ymmärtää että lasien tai peilien mallikuvat voivat näyttää tietokoneen näytöltä katsottuna erinlaiselta kuin ”luonnollisesti”. Asiaan vaikuttaa esimerkiksi eri tietokonenäyttöjen erinlainen väritoisto, sekä kuvaus tai tarkasteluhetken erinlaiset valo-olosuhteet, lasin puhtaus, lasin taustalla olevat ja lasiin heijastuvat värit.
Mittatoleranssit
Leikatut lasit ilman reunahiontaa
3-4mm lasit +-2mm
5-8mm lasit +-3mm
10-12mm lasit +-4mm
15-19mm lasit +-25mm (lasin reuna voi taipua voimakkaasti)
Laminoidut lasit +-5mm
Reunahiotut lasit (Kiiltoreunahionta)
Kaikki monoliittiset lasit ja peilit +1mm/-2mm
Laminoidut- tai karkaistut laminoidut lasit +1/-4mm
Fasettihionnan leveystoleranssi:
Kaikki lasit +-4mm tilatusta, max sallittu vaihteluväli lasin sisällä +-3mm
Karkaisu, laminointi:
Lasin lämpökarkaisussa lasiin aiheutetaan pintaan puristus- ja sisäosaan vetojännitys. Tällöin lasin lujuus kasvaa huomattavasti ja rikkoutuessaan karkaistu lasi rikkoutuu pieniksi murusiksi. Em. puristus- ja vetojännitykset voivat aiheuttaa karkaistun lasin kaareutumista. Yleisesti karkaistut lasit voivat kaareutua jopa +-3mm / metri (tai enemmän riippuen lasipaksuudesta ja lasin muodosta), ja tätä kaareutumista ei lasketa virheeksi, koska kaareutumista ei juurikaan voi karkaisuprosessissa hallita etukäteen.
Jos lasi laminoidaan karkaisun jälkeen kaareutuminen voi voimistua kahden tai useamman lasin yhteisvaikutuksesta.
Sekä lasin karkaisu että lasin erillislaminointi voi aiheuttaa lasiin optisia vääristymiä, eikä näitä lasketa virheeksi.
Karkaistun laminoidun lasin tapauksessa, laminoidun lasin molemmat lasit erikseen noudattavat edellä mainittuja Mittatoleransseja.
Noudetamme EuropeanNorm (EN) ja Suomen tasolasiyhdistyksen määritelmiä.
Reiät
Reikien kokotoleranssi +-1mm, reikien sijaintitoleranssi +-2mm. Reikien reunat ovat aina raakoja, käsittelemättömiä ja reikien reunat tulee sijoittaa piiloon. Jos tarvitsette reunahiottua reikää, ottakaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Taustamaalaus
Taustamaalattua lasia tarkistellaan aina lasin läpi, ei maalipuolelta. Maalipuolella voi olla useita eripaksuisia epätasaisia kerrostumia, maalipuoli ei ole tarkoitettu näkyvälle pinnalle. Lasin alaviisteessä on ja reunoissa voi olla pieniä jäämiä maalista. Tätä ei lasketa virheeksi. Taustamaalaus on vain sisäkäyttöön tarkoitettu, eikä maalaus kestä esimerkiksi UV-säteilyä, jatkuvaa kosteutta tai mekaanista kulutusta.
Reunat
Jos lasituote tilataan ilman reunahiontaa (Terävällä leikkuujäljellä) lasin reunat ovat teräviä, ja em. terävyys on varomattomassa käsittelyssä vaarallinen. Tällaisessa hiomattomassa lasin reunassa voi olla myös epämuodostumia, koloja, piikkejä yms. asioita, joita ei koskaan lasketa virheeksi – yleensä niin että mitä paksumpi lasi, sitä suuremmat reunapoikkeamat. Karkaistun- tai tulenkestävän lasin ns. ”tylsytyshionta” ei poista näitä mahdollisia em. reunapoikkeamia. Leikatun lasin (terävällä leikkuujäljellä) ulkonäölle ei ole vaatimuksia. Terävällä leikkuujäljellä oleva lasi on tarkoitettu sellaiseen käyttöön, missä lasin reunat menevät piiloon pois näkyvistä, eikä reunoihin pääse koskemaan.
Kiiltoreunahionta
Kiiltoreunahionnassa leikatun lasin reunat tasoitetaan hiomalla reuna tasaiselle mattapinnalle, tehdään reunan ylä- ja alapintaan noin 1-2mm viisteet, sekä lopputulos kiilloitetaan niin, ettei valkoista mattapintaa enää voi havaita.
Kiiltoreunahionnan jälkeen reunassa ei ole terävyyttä (poislukien lasin mahdolliset terävät nurkat), reuna on siisti ja kiiltävä eikä lasin reunassa ole epämuodostumia. Kiiltoreunahionta on tilattava laseihin, missä lasin reunat jäävät näkyviin.
Fasettihionta ja 45-asteen hionta
Ennen fasettihiontaa lasiin tehdään aina kiiltoreunahionta (kts. Edellä). Fasettihionta tai 45-asteen hionta tehdään lasin pintaan reuna-alueelle. Asiakas voi tilatessa määrätä fasettihionnan halutun leveyden. Fasettihionnassa ei saa olla valkoisia naarmuja. Fasettihionta on ulkonäöllinen hionta. Fasettihionnan kulman määrittelee lasin valmistaja parhaaksi katsomallaan tavalla lasivahvuudesta riippuen. 45-asteen hionnassa hiontakulma on aina 45 astetta. Laminoidussa lasissa 45-asteen fasettihionta tehdään vain laminoidun kahdesta lasista toisen lasin paksuuteen asti ellei toisin ole sovittu.
Naarmut
Lasit ja peilit toimitetaan pestynä, naarmuttomina ja erittäin tarkasti tarkistettuina ja läpivalaistuina. Kuitenkin lasin pinnassa olevia pieniä merkityksettömiä, hankalasti huomattavia pisteitä, kuplia, naarmuja ei lasketa virheiksi. Sallittuja ovat esimerkiksi:
- 1 kpl alle 2mm halkaisijaltaan oleva piste tai kupla / 1 neliömetrin alueella
- 1 kpl alle 12mm pituiset alle 1mm kapeat viivamaiset naarmut / 1 neliömetrin alueella
- Mikäli lasiin ei ole tilattu reunahiontaa, max 15mm etäisyydellä lasin reunasta sallitaan naarmut, kolot, kuplat ja kolhut (reunahiomaton lasi on aina tarkoitettu asennettavaksi sellaisella tavalla, mikä piilottaa lasin reuna-alueen, esimerkiksi peite-/kiinnityslistoitus)
Peilien taustamaalissa voi olla tuotannossa syntyineitä haaleita naarmuja, mitä ei koskaan lasketa virheiksi, koska taustamaalipuolta ei ole tarkoitettu näkyvälle paikalle. Vain jos naarmu johtaa valoa läpi, kyseessä on virhe.
Peilien taustamaali ei kestä jatkuvaa korkeaa ilmankosteutta – esimerkiksi normaalisti ilmastoidussa kylpyhuoneessa peili kestää hyvin, mutta jos esimerkiksi peilin taustalla on jatkuvasti huurretta/vesipisaroita, voi peilin taustamaali/hopeapinnoita alkaa iän myötä ruostumaan. Tämä ei ole virhevastuun piirissä.
Asiakkaan itse aiheuttama naarmu lasin käsittelyssä tai asennuksessa ei kuulu virhevastuun piiriin. Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti että lasituotteet tarkistetaan heti vastaanottamisen jälkeen ja mahdolliset viat ja puutteet ilmoitetaan viipymättä.
Mikäli jokin laatuasia askarruttaa, pyydä aina ennen tilausta lisätietoja valmistuksesta myyjän asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@lasit.fi. Autamme mielellämme Teitä!